DSB 255

DSB-bybus fra Horsens

Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1991


IdentitetDSB 255
TypeVolvo B10M-60/Aabenraa
MotorTHD101GC
GearAllison MT647
Første indregistrering25. juni 1991 (ML88147)
Afmeldt2010
Kørte km959.000
StelnummerYV31MGC12MA027580
ByggenummerAAK-2130
Pladser41 sidde og 38 ståpladser
Døre2-2-0
Overtaget af Busbevarelsesgruppen21. november 2010


DSB var gennem mange år en stor spiller på den danske busscene, men det var især på rutebilsiden. Bybusser kørte etaten ikke helt så mange af, men alligevel fandtes der en række DSB-bybusbyer i landet. Det var f.eks. Næstved og Kolding, men også Horsens, hvor DSB i 1975 overtog bybustrafikken fra en privat vognmand.

Ligesom DSB købte mere eller mindre standardiserede rutebiler til hele landet, blev også bybusserne i de forskellige byer af samme type. Og DSB var en stor Volvo-kunde, så det var op gennem 1980'erne og i begyndelsen af 1990'erne Volvo B10M-busser med karrosseri fra Aabenraa, der blev indsat. I overensstemmelse med de stedlige trafikselskabers krav fik busserne dobbelte for- og midterdøre, midterperron osv., men der var endnu på dette tidspunkt plads til, at de forskellige busselskaber kunne sætte deres eget præg på busserne. Bybusserne var derfor selvfølgelig DSB-røde, og de havde fra midten af 1980'erne også DSBs udgave af det arkitekttegnede Kryger-design indvendigt.

For Busbevarelsesgruppen er det oplagt, at supplere samlingen med en DSB-bybus. En sådan bus er et oplagt supplement til vores DSB-rutebil, DSB nr. 098, og samtidig repræsenterer bybussen netop DSBs bybusser i en række byer landet over. Valget faldt på DSB nr. 255, en Volvo B10M/Aabenraa fra 1991, som indtil 2002 var bybus i Horsens. Bussen har endvidere Aabenraas såkaldte M88-karrosseri med de firkantede "Nefa-forlygter", og dette karrosseridesign er ikke hidtil blevet bevaret.

Bussen blev som nævnt leveret til DSB i Horsens som vogn 255 i 1991, og der skete ikke de store forandringer i dén henseende de første ti år. Fra 1994 kom bussen til at hedde 2255, da DSB busser omnummererede deres vognpark, og i august 1997 skiftede DSB busser navn til Combus. Combus rendt imidlertid ind i økonomiske problemer, og i januar 2001 blev der sluttet aftale med Arriva om, at det britiske busselskab købte Combus. Arriva solgte dog cirka halvdelen af Combus videre til Connex, heriblandt Horsens bybusser, og således gik det til, at bus 2255 fra 1. maj 2001 var en Connex-bus.

Det varede dog kun godt et års tid, for Wulff Bus vandt med virkning fra juni 2002 bybusserne i Horsens i licitation, og bus 2255 fulgte med. Hos Wulff blev den dog snart flyttet til Vejle, hvor man også havde vundet bybusserne, og den blev omnummereret til 1059. Det var også i Wulff-tiden, at den DSB-røde bemaling blev erstattet af Wulffs helgrønne bemaling. Efter at Arriva i 2004 havde opkøbt Wulff Bus, skete der endnu engang ændringer, så i 2005 fik bussen det nye nummer 3146. Herefter har bussen nået at køre hos Arriva-ejede Wulff i Haderslev og hos Arriva i Aalborg samt til slut på Køreteknisk Anlæg i Tune, inden den i 2010 overgik til bevarelse hos Busbevarelsesgruppen.

I 2011 gjorde Busbevarelsesgruppen Danmark igen bussen DSB-rød!

BILLEDER

Klik på dem, så bliver de større

DSB 255
DSB 255. Har nu fået sin oprindelige identitet igen. 21.Maj 2011 Foto: Lasse Nielsen.

DSB 255
DSB 255. 21.Maj 2011 Foto: Kim Løvenskjold.

DSB 255
DSB 255. 21.Maj 2011 Foto: Lasse Nielsen.

DSB 255
DSB 255. 21.Maj 2011 Foto: Lasse Nielsen.

DSB 255
DSB 255. Nu igen i DSB rød. 19.Maj 2011 Foto: Lasse Nielsen.

DSB 255
DSB 255. Januar 2011. Foto: Kim Løvenskjold.

© Busbevarelsesgruppen Danmark
http://www.busbevarelse.dk   -   http://www.busbevarelsesgruppen.dk   -   http://www.bbgdk.dk