Randers Byomnibusser 135

2-0-2 bybus fra Randers

DAB 7-1200B fra 1989


IdentitetRanders Byomnibusser 135
TypeDAB 7-1200B
MotorDAF LT195
GearZF4HP590
Første indregistrering8. marts 1989 (LT91735)
Afmeldt2013
Kørte kmOver 1.000.000
Stelnummer8900020
ByggenummerDAB-32898
Pladser31 sidde- og 56 ståpladser
Døre2-0-2
Overtaget af Busbevarelsesgruppen2. december 2013


Leyland-DAB serie 7 må om nogen bus siges at være den klassiske 1980'er-bus i Danmark. DAB producerede typen fra 1982 til 1990 - de første år med Leyland-motorer, mens man de sidste år, efter at Leyland var blevet solgt til Volvo og DAB skilt ud, kom en DAF-motor i de fleste af dem. I slutningen af 1989 leveredes de første af afløsermodellen, serie 12, der kun byggedes med DAF-motor.

Gennem årene blev serie 7 produceret i rigtig mange forskellige varianter og længder. Den udkom f.eks. både i længderne 9,48 m, 10,24 m, 10,68 m og 12 m foruden som ledbus, og i såvel bybus- som rutebil- og turistbusudgave. Desuden blev de busser, som dengang byggedes på de danske fabrikker, i høj grad tilpasset købernes særlige ønsker - noget der yderligere bidrager til variationen over serie 7. Alligevel var og er serie 7 let genkendelig og meget karakteristisk, og det er derfor også oplagt at bevare forskellige eksempler på en sådan bus.

Som bybus blev den også produceret i et væld af udgaver. Nogle med ZF-gear, nogle med Wilson. Nogle med døre 2-0-2, nogle med 2-2-0 og nogle med 2-2-1. Nogle med enkeltsæder i den ene side, nogle med dobbeltsæder osv.. Forskellige forlygteplaceringer var der fx også... Farverne og materialerne i de forskellige interiørs i busserne vekslede også en del - man fulgte kundernes ønsker.

Den største aftager af 2-0-2 udgaven af DABs serie 7/12-bybus var Århus Sporveje, som anskaffede 110 serie 7 bybusser (heraf 91 med Leyland-motor og 19 med DAF-motor) og efterfølgende 61 serie 12 bybusser. Den næststørste var Randers Byomnibusser A/S. De anskaffede 21 serie 7/12-bybusser med 2-0-2. Og herudover blev der, foruden 13 til Norge, også leveret 2-0-2'ere til Hjørring Bybusser og Korsør Bybusser.

Randers Byomnibussers DAB serie 7 bybusser er sammenlignelige med Århus Sporvejes. Hvis vi skal vælge forskellene, så er Randers' beregnet på fordørsindstigning, mens Århus' var på bagdørsindstigning. Dette er synligt ved at på de århusianske var der en destinationsrulle over bagdøren, mens de randrussisanske havde et rutenummerskilt over fordøren. Indeni lignede chaufførpladserne meget hinanden, men stoleplaceringen var omvendt: I Randers Byomnibussers var det enkeltsæder i chaufførsiden og dobbeltstole i dørsiden, mens det var omvendt i Århus Sporvejes. Byomnibusserne fik almindelige DAB-bybusstole med nappa på i busserne, senere brunt stofbetræk, mens Sporvejene brugte specielle runde blå sæder (indtil 1992). I Randers var interiøret i brunnistrede nuancer, mens Århus havde hvide, hhv. sort-hvidnistret (og senere lysebrun+blå) vægge. Holdestængerne på alle sæder var grå i Århus, mens Randers havde brune holdestænger og kun på hvert andet sæde.

Randers Byomnibusser gik i 1991 over til at købe DAB serie 11 og herefter DAB serie 15, mens Århus Sporveje også fik en opdateret 1995-97-version af serie 12 med mere lyst interiør og nogle andre stole.

Den bevarede Randers Byomnibusser-bus er en DAB 7-1200B fra 1989 - dvs. en overgangsbus mellem Leyland/DAB serie 7 og DAB serie 12. Den er med DAF-motor, men er en serie 7. Byomnibusserne fik leveret 5 busser (132-136) samtidig i forbindelse med deres 50 års jubilæum 15/3-1989. Nogle af serie 7'erne hos Randers Byomnibusserne blev på et tidspunkt udstyret med grønne 7-segmentstal, for nemmere at kunne skifte rutenummer. 135 var en af dem - ligeledes fik den skiftet det brune nappabetræk på sæderne ud med brunligt stofbetræk.

Alle serie 7 og 12 til Randers Byomnibusser blev i øvrigt leveret helt i gul. Pre serie 7 var bybusserne i Randers mørkegrønne og hvide, men efter dannelsen af Randers Bus-Trafik i 1985 (kommunens planlægningsenhed for bustrafik) blev de efterfølgende busser gule. Ved indkøbene fra og med 1991 var den gamle grønne farve fundet frem igen og blev malet i en stribe nederst på busserne. I forbindelse med udbuddet i 2003 blev det bestemt at alle busser der skulle køre for Randers Bus-Trafik skulle have sådan en grøn stribe. Således påmalede Fårup herefter den mørkegrønne stribe, som ses derpå i dag.

I 2003 valgte Randers Byomnibusser at lukke i forbindelse med at Randers Kommune valgte at sende al Randers Bus-Trafiks kørsel i udbud for første gang. Man mente at man ikke ville kunne modstå billige tilbud fra andre selskaber og bød således ikke. Connex vandt da en del af bybusserne og overtog de nyere busser fra Byomnibusserne, mens Råsted Turistbusser og Fårup Rute- & Turistbusser vandt de øvrige ruter. Af serie 7+12'erne kom vogn 134-136+138-139 til Fårup Rute- & Turistbusser og kørte således her forsat bl.a. bybus i Randers 10 år mere! I 2013 blev vogn 135 og 136 solgt fra, mens 134 skulle følge efter i 2014.

Vi er glade for at vi også har Randers (samt dørstillingen 2-0-2) med på vores Danmarksbuskort.

Vi søger en RIGTIG Randers Byomnibusser-destinationsrulle fra serie 7/12!

BILLEDER

Klik på dem, så bliver de større

RH serie 9
Randers Byomnibusser 135 ved Alsted, november 2013. Foto: Kim Løvenskjold.

RH serie 9
Interiør i Randers Byomnibusser 135, november 2013. Foto: Jakob Lønbæk Nygaard Christensen.

RH serie 9
Interiør i Randers Byomnibusser 135, 11/1-2014. Foto: Peter Berggrén Brandsen.

RH serie 9
Randers Byomnibusser 135 i Alsted, 11/1-2014. Foto: Peter Berggrén Brandsen.

RH serie 9
Randers Byomnibusser 135 i Alsted, 11/1-2014. Foto: Peter Berggrén Brandsen.

© Busbevarelsesgruppen Danmark
http://www.busbevarelse.dk   -   http://www.busbevarelsesgruppen.dk   -   http://www.bbgdk.dk