AOS 245

Aalborg Omnibus Selskab 245

Volvo B10R-59/Aabenraa fra 1983


IdentitetAalborg Omnibus Selskab 245
TypeVolvo B10R-59/Aabenraa
MotorVolvo THD100DC
GearAllison MT644
Første indregistrering8. juni 1983 (JD 95 479)
Afmeldt2005
Kørte km1.155.000
StelnummerYV3B10R5900003800
Byggenummer1225
Pladser37 sidde- og 43 ståpladser
Døre2-2-0
Overtaget af Busbevarelsesgruppen4. august 2005


Volvos hækmotorbus, Volvo B10R og forgængeren B59, kørte kun i enkelte danske byer. I disse byer nød typen til gengæld stor udbredelse. De største antal B59 og B10R fandtes i København, Aalborg og Vejle, men typerne har også kørt i Svendborg, Nyborg, Holstebro og Nykøbing Falster.

Aabenraa har bygget alle karrosserierne til de Volvo B59- og B10R-busser, der har kørt i Danmark, og det var i en særlig karrosseriserie, der adskilte sig fra de samtidigt leverede busser på andre chassiser. Den sidste B10R til København leveredes i 1981, hvorefter HT gik over til at få sine Volvo-bybusser leveret på B10M. I Aalborg fortsatte man dog to år længere, og modtog sin sidste Volvo B10R i 1983. Den sidst leverede Volvo B10R i Danmark er bygget så sent som i 1990 til Lollandsbanen som en slags efternøler. Denne bus fik Aabenraas såkaldte M85-karrosseri, kendt fra midtmotorbusserne, dog i en tilpasset version.

Af B10Rs forgænger, Volvo B59, leveredes prototypen (chassisnr. 1) i øvrigt til Københavns Sporveje som nr. 531, idet udviklingen af typen hang sammen med anskaffelsen af de sidste busser til erstatning for sporvognene i København. KS og senere HT indkøbte Volvo B59 som bybusser helt frem 1978. Herefter fortsatte man med med afløsermodellen Volvo B10R. Af denne type leveredes kun én stor serie, HT nr. 1217-1290, hvoraf to busser skilte sig ud ved forsøgsvis at blive leveret med en ekstra bagdør. Det var nr. 1255 og 1256, og ønsket om en bagdør skulle netop blive årsagen til, at denne serie B10R-busser blev de sidste. Der var nemlig bedre mulighed for at indbygge bagdør i Volvo B10M-busserne, hvor motoren ikke lå placeret bag i men i midten af bussen.

Senere hen fik en stor del af HTs B10R-busser af denne serie faktisk indbygget bagdør på samme måde som 1255-1256 som led i det såkaldte ReBUS-program, der samtidig forlængede levetiden til årene omkring årtusindskiftet for en stor del af serien, selvom nr. 1217-1290 leveredes i 1979-1981. Den sidste Volvo B10R i København kørte i 2001.

I Aalborg, hvor det kommunale Aalborg Omnibus Selskab stod for bybuskørslen, gik man også over til at anskaffe Volvo B10M i stedet for B10R, hvoraf de sidste leveredes i 1983, og med undtagelse af den føromtalte efternøler til Lollandsbanen blev det de sidste Volvo B10R-busser i Danmark. Også i Aalborg holdt de sidste eksemplarer ud længe, helt til 2000, hvilket betød, at de nåede at blive overtaget af Combus. Nogle af busserne gennemgik tidligt i 1990'erne en slags nordjysk ReBUS-renovering, hvor de bl.a. heloplakeredes og fik stofbetræk på sæderne og orangerøde skillevægge indvendigt mv.

Udviklingen i retning af lavere gulvhøjde - en af hækmotorbussens plusser - har siden hen gjort, at videreudviklinger af Volvo B10R, nemlig Volvo B10BLE-laventrébusserne, nu kører i stort antal landet over.

Aalborg Omnibus Selskab (AOS) fik som nævnt sin sidste serie B10R-busser i 1983, og deriblandt var nr. 245. Den sidste bus var nr. 247. AOS 245 var blandt de busser, der fik en lille opfriskning i første del af 1990'erne, og den har overlevet AOS, idet den efter udrangerng hos bybusselskabet har kørt i Aalborg Lufthavn, hvor den fremstod næsten helt som i AOS-tiden. Busbevarelsesgruppen Danmark har primo august 2005 overtaget denne bus, da lufthavnen har fået en nyere bus. Der skal naturligvis lyde en meget stor tak til lufthavnen for det!

I 2012 blev bussen genopmalet og fremstår nu ligesom den gjorde efter renoveringen i starten af 1990erne.

BILLEDER

Klik på dem, så bliver de større

245 i Ballerup
AOS 245 i Ballerup 2008. Foto: Jakob Lønbæk Nygaard Christensen.

245 Bagfra
AOS 245 set bagfra. Foto: Jakob Lønbæk Nygaard Christensen.

AOS 245, fra siden
AOS 245 Set fra dørsiden. Foto: Kim Løvenskjold.

Førerpladsen i AOS 245
Førerpladsen i AOS 245. Foto: Jakob Lønbæk Nygaard Christensen.

Interiør i AOS 245
Interiør i AOS 245. Foto: Jakob Lønbæk Nygaard Christensen.

Volvo B10R-bus og fly i Aalborg Lufthavn
Samme bus i Aalborg Lufthavn, hvor den kørte 2000-2005. Foto: Kim Løvenskjold.

AOS 245 i drift
AOS 245, her stadig i drift. Foto: Kim Løvenskjold.

Aalborg-bussen i oprindeligt udseende
Volvo B10R-59/Aabenraa i nordjysk udgave: Aalborg Omnibus Selskabs vogn 245 i dens oprindelige udseende med sennepsgul bemaling og byvåben på fronten. Foto: Kim Løvenskjold.

Aalborg-bussen i 2012
Vores Aalborg B10R som den fremstod i efteråret 2012! Smuk nymalet - endnu mangler vi et AOS-logo på fronten. Foto: Peter Berggrén Brandsen.

© Busbevarelsesgruppen Danmark
http://www.busbevarelse.dk   -   http://www.busbevarelsesgruppen.dk   -   http://www.bbgdk.dk